Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W tej akcji strażacy ochotnicy z Łużnej użyli do ratowania człowieka sprzętu, który właśnie kilka dni temu trafił na ich wyposażenie. To defibrylator AED zakupiony dzięki środkom, jakie były do dyspozycji mieszkańców w ramach funduszu sołeckiego.
Fundusz sołecki to wyodrębnione w budżecie gminy środki przeznaczone dla sołectw. To środki, które trafiają dokładnie w te miejsca, które wskażą mieszkańcy danego sołectwa, podnosząc rękę w czasie głosownia na zebraniu wiejskim. Tak było właśnie w Łużnej, gdzie jeszcze w ubiegłym roku wiejskie zebranie zdecydowało by poprzeć finansowo wniosek druhów z miejscowej Ochotniczej Straży Pożarnej.
Sołectwo Łużna miało na ten rok do dyspozycji ponad 95 tysięcy złotych. Strażacy zwrócili się do wspólnoty o sfinansowanie zakupu defibrylatora AED na wyposażenie swojej jednostki.
- Wniosek naszych strażaków był dla mnie priorytetem - mówi Barbara Tabiś, sołtys Łużnej. - Nie miałam najmniejszych nawet wątpliwości o jego wadze gdy poddawałam go pod głosowanie na zebraniu wiejskim. Wszyscy obecni głosowali za wnioskiem, a teraz okazuje się, że decyzja naszej wspólnoty była jak najbardziej słuszna. Z funduszu sołeckiego przeznaczyliśmy na sprzęt dla strażaków 15 tysięcy złotych - dodaje.
Podobnego zdania jest też Mariusz Tarsa wójt gminy Łużna, który wręcz twierdzi, że był to jeden z najlepszych i najmądrzejszych sposobów wydatkowania środków z funduszu sołeckiego.
Oczywiście sam sprzęt nie jest w stanie uratować nikogo, ważne są umiejętności posługiwania się nim. O tym, że strażacy z Łużnej świetnie opanowali posługiwanie się nowoczesnym sprzętem ratowniczym, mogli choćby przekonać się uczestnicy symbolicznego przekazania przez Jadwigę Wójtowicz, radną wojewódzką promes na zakup dziewięciu defibrylatorów dla jednostek OSP z powiatu gorlickiego w ramach małopolskiego Budżetu Obywatelskiego. Druhowie z Łużnej zaprezentowali wtedy fachowy instruktaż działania defibrylatora AED z użyciem fantomów. Sprzęt, który zostanie zakupiony, z BO małopolski powinien pojawić się w remizach po zakończeniu procedur przetargowych będących w gestii Urzędu Marszałkowskiego. Z informacji docierających z urzędu wynika, że może to być koniec pierwszego kwartału tego roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?