Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Łużna aplikuje o środki z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Nowa linia połączy prawie wszystkie sołectwa gminy

Lech Klimek
Lech Klimek
Wideo
od 16 lat
W ubiegłorocznym naborze o środki z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej ponad milion złotych dostały samorządy z naszego powiatu na dofinansowanie deficytowych linii autobusowych. Kasę dostali w Bieczu, Bobowej i starostwie. Zakończył się już tegoroczny nabór, wnioski można było składać do 10 listopada. Nasze samorządy znów chcą dofinansowania. Dołączyła do nich gmina Łużna, a nowa linia ma tu połączyć najbardziej oddalone sołectwa z centralnym punktem gminy.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to narzędzie, które przynosi wielowymiarowe korzyści. Na nadchodzący rok Małopolska otrzymała kwotę prawie 51,6 mln zł na ten cel, a to o 10 milionów więcej niż było w mijającym roku.

W Łużnej linia wewnętrzna

Ubiegłoroczny nabór cieszył się w Małopolsce rekordowym zainteresowaniem, a na liście beneficjentów jest 69 jednostek samorządu terytorialnego, w tym 60 gmin, 8 powiatów i województwo małopolskie.

Wniosek, jaki do programu złożyła gmina Łużna, opiewa na kwotę 278 640 złotych. Gmina dołoży do tego 32 508 złotych a przewidywany koszt funkcjonowania linii to 464 400 złotych. Linia autobusowa ma połączyć większość sołectw gminy z Łużną jest start zaplanowano w Bieśniku a ostatni przestanek będzie w Biesnej.

- Miejscowość Bieśnik jest specyficzna na terenie gminy, ponieważ jest najdalej położona - mówi Mariusz Tarsa, wójt gminy Łużna. - Wymaga wielu inwestycji nie tylko drogowych, ale też skomunikowania mieszkańców poprzez umożliwienie im dotarcia do centrum gminy czy też dalej do naszego miasta powiatowego w Gorlicach - dodaje.

Linia o uruchomienie której aplikuje gmina zaczynałby się na przystanku Bieśnik Kopalnia, by następnie poprowadzić Szalową, Wolę Łużańską, Łużna i Bieną.

3 złote za kilometr na 10 lat

- Mam nadzieję, że dostaniemy środki z programu, a dzięki temu stworzymy nową alternatywę dla mieszkańców w komunikowaniu się i przemieszczaniu - podkreśla wójt.

W 2024 roku maksymalna kwota dopłaty do deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej nie zmieni się i będzie wynosiła 3 złote za tak zwany wozokilometr. Nowością w ramach tegorocznego naboru są zadania wieloletnie. Wprowadzona zmiana zakłada możliwość finansowania zadań, których okres obowiązywania i przewidywanego dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, przekracza rok budżetowy i nie jest dłuższy niż 10 lat.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej to instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego, jest państwowym funduszem celowym a jego dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorlice.naszemiasto.pl Nasze Miasto