Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spoofing telefoniczny - nowa sprytna metoda oszustów, którzy podszywają się pod numery telefonów banków

OPRAC.: Halina Gajda
pixabay.com
Policjanci z jasielskiego wydziału do walki z przestępczością gospodarczą, prowadzą postępowanie przygotowawcze w sprawie oszustwa metodą tzw. spoofingu telefonicznego. Ofiarą przestępców padła kobieta, która zmanipulowana przez oszustów, straciła sporą sumę pieniędzy.

Na początek wyjaśnienie - spoofing telefoniczny to nic innego, jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym.

- Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów – relacjonuje komisarz Piotr Wojtunik, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Jaśle.

To są takie miejsca w komendzie powiatowej policji, których ...

Sprawcy wykorzystują różne triki, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Tak właśnie postąpili w przypadku mieszkanki powiatu jasielskiego. Kobieta, która odebrała telefon była przekonana, że rozmawia z pracownikiem banku. Nie wyczuła podstępu, bo na wyświetlaczu pojawił się numer, który na oficjalnej stronie banku widniał jako numer infolinii. Pokrzywdzona usłyszała w słuchawce, że jej konto jest zagrożone, a przestępcy usiłują zaciągnąć na jej konto pożyczkę. Podczas rozmowy rzekomy pracownik banku uwiarygadniał swoją historię podając imię i nazwisko oraz numer służbowy pracownika banku.
- Rozmowę przekierował również do policjanta, który także przedstawił się i przekonywał pokrzywdzoną, że zajmuje się tą sprawą, a jej konto i oszczędności są zagrożone. Kobieta uwierzyła oszustom i postępowała zgodnie z instrukcjami. Swoje pieniądze wpłaciła na wskazany numer bankowy. Niestety straciła w ten sposób sporą sumę - opisuje przypadek oszustwa oficer prasowy jasielskiej policji.

Ofiary tego typu przestępstw zasugerowane numerem telefonu, który im się wyświetlił, są przekonane, że prowadzą rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto. Scenariusz jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony: szust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji oraz pod presją czasu, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.

Policjanci przypominają, że każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorlice.naszemiasto.pl Nasze Miasto