Nowe miejsca parkingowe wokół stacji w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu. Jest porozumienie
W połowie 2023 roku zakończyła się w Dąbrowie Górniczej-Gołonogu duża inwestycja komunikacyjna. W jej ramach powstał całkiem nowy układ drogowy wraz z wiaduktem kolejowym, który zastąpił kolizyjny przejazd przez tory z rogatkami. Całkowicie zmieniła się też stacja kolejowa w Gołonogu, przy której planowana jest w drugim etapie budowa centrum przesiadkowego wraz z nowymi miejscami parkingowymi. Na razie budowa nie jest możliwa, bo nadal nieuregulowany status prawny mają działki wokół dworca kolejowego.
Tymczasem coraz więcej osób korzysta z podróży koleją, do czego zachęca przebudowana infrastruktura kolejowa na stacji w Gołongu. Brakuje tu jednak zdecydowanie miejsc, gdzie można bezpiecznie zostawić samochód i przesiąść się na pociąg. Wkrótce ma być jednak w tym względzie zdecydowanie lepiej.
- Ponieważ sprawa własności gruntu w rejonie stacji w Gołonogu – od strony alei Zagłębia Dąbrowskiego – pozostaje wciąć nieuregulowana, szukaliśmy innych rozwiązań, którzy umożliwią mieszkańcom komfortowe parkowanie samochodów w tym rejonie. Dlatego podpisaliśmy ze spółką PKP PLK porozumienie w sprawie budowy miejsc postojowych od strony ulicy Parkowej – mówi Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.
Parking powstanie na należącej do miasta działce. Projekt i budowę miejsc postojowych sfinansuje PKP PLK. Inwestycja uwzględni także budowę chodnika, który umożliwi dojście z parkingu na peron od strony ulicy Parkowej. Inwestycja ma zostać zrealizowana w 2024 roku.
- Dokładną liczbę miejsc parkingowych poznamy na etapie projektowania, który będzie z miastem konsultowany – dodaje Damian Rutkowski.
Duża inwestycja zmieniła tę część Dąbrowy Górniczej
Po przebudowie całego układu drogowego teren wokół dworca kolejowego w Gołonogu, niestety nadal niszczejącego, stał się bardziej przyjazny dla mieszkańców i pasażerów. Powstały nowe drogi, ronda (m.in. na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego oraz Parkowej i Wczasowej), chodniki i drogi rowerowe.
Inwestycja w Gołonogu oraz nowy układ torowo-drogowy to było wspólne przedsięwzięcie miasta oraz PKP PLK SA. Prace kosztowały 67,5 mln zł i realizowane były przez dąbrowską spółkę Nowak – Mosty.
W ramach inwestycji na stacji w Gołonogu powstały dwa zewnętrzne perony z torami kolei metropolitalnej oraz przejście podziemne pod torowiskiem. Są też nowe dojścia na perony, również od strony ulicy Parkowej.
Pojawiły się na peronach wiaty oraz ławki. Komunikaty dla pasażerów płyną z systemu informacji pasażerskiej. Zapowiadane są kolejne składy albo też nadawane ostrzeżenia o przejeździe pociągów, które mkną tędy z dużą prędkością i nie zatrzymują się na tej stacji.
W miejscu starego peronu została zachowana rezerwa dla torów kolei dalekobieżnej, co w przyszłości pozwoli oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego i zwiększyć częstotliwości kursowania połączeń metropolitalnych.
Co dalej z dworcem kolejowym w Gołonogu?
Jesienią 2023 roku oddany został pasażerom po całkowitej przebudowie zabytkowy dworzec kolejowy w centrum Dąbrowy Górniczej. Są też pieniądze na zabezpieczenie a potem generalny remont innego, cennego dworca w mieście, w dzielnicy Ząbkowice. Jest szansa, że ocaleje. Mieszkańców wciąż niepokoi natomiast stan nieczynnego od lat budynku dworcowego w Gołonogu. Zanim wejścia od niego zostały zamurowane mieszkali tutaj bezdomni. Teraz czeka na lepsze czasy, ale nadal nie widać na razie światełka w tunelu, zwiastującego przełom w sprawie odbudowy tego obiektu.
- Na ten moment PKP S.A. nie ma planów związanych z przebudową dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg, z uwagi na to, że nieruchomość, na której znajduje się budynek ma nieuregulowany stan prawny. To w praktyce uniemożliwia obecnie podjęcie jakichkolwiek działań o charakterze inwestycyjnym. Budynek dworca jest na bieżąco zabezpieczany przed dostępem osób trzecich. Toczy się postępowanie o komunalizację gruntów, które do tej pory nie zostało rozstrzygnięte przez odpowiednie organy administracji – mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.
Dopiero regulacja stanu prawnego gruntów na drodze sądowej może coś zmienić, ale sprawa ciągnie się już kilka lat, a jej końca na razie nie widać.
- Miasto cały czas zabiega, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu. Lokalne władze, podobnie jak miało to miejsce w przypadku remontowanego dworca w centrum, zadeklarowały chęć wynajmu części pomieszczeń w zmodernizowanym budynku dworcowym – podkreśla Piotr Purzyński z Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
Budynek dworca faktycznie wygląda bardzo źle. Odrapany, z zamurowanymi wejściami, kontrastuje z odnowioną infrastrukturą na kolejowej stacji. Pozostaje mieć nadzieję, że i ten obiekt zostanie jednak uratowany, a nie zburzony, jak dworzec kolejowy w dzielnicy Strzemieszyce.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?