Samochód używany. Raport TUV 2023. Najbardziej awaryjne auta w wieku od 2 do 3 lat

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika.
TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Janusz Wójtowicz / Polska Press Grupa
Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach.

Raport TUV 2023 powstał w oparciu o dane z 9,6 mln przeglądów wykonanych w Niemczech między lipcem 2021 a czerwcem 2022 roku.

Trudno jednak zaprzeczyć, że liczba usterek stwierdzonych na stanowisku diagnostycznym, zwłaszcza tych poważnych, określa w pewien sposób podejście producenta do kwestii jakości. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu. Rozumowanie jest proste – jeśli elementy i podzespoły badane podczas kontroli diagnostycznych są mało usterkowe, to również te pozostałe nie powinny sprawiać kłopotów. I odwrotnie. Praktyka pokazuje, że taki scenariusz rzeczywiście sprawdza się. Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie TÜV są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.

TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Im niższy, tym model bardziej niezawodny. Instytucja bierze pod uwagę wykryte podczas przeglądów usterki, które stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Samochody dzieli na następujące grupy: dwu- i trzyletnie, cztero- i pięcioletnie, sześcio- i siedmioletnie, ośmio- i dziewięcioletnie oraz dziesięcio- i jedenastoletnie.

Raport TÜV 2022. Jak powstaje i co pokazuje?

Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA,czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a trzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu.

Raport TÜV 2023. Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta

Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieli by sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności. Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech, albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością.

Przygotowaliśmy też materiał o najmniej awaryjnych autach według TUV. Raport TUV 2023. Najmniej awaryjne samochody. Lista modeli

Raport TÜV 2023 - najbardziej awaryjne samochody w wieku od 4 do 5 lat (wraz ze wskaźnikiem usterek w %)

  • Dacia Duster (18,0 proc.)
  • Volkswagen Sharan (17,1 proc.)
  • BMW 2 Active Tourer (16,7 proc.)
  • Seat Alhambra (16,6 proc.)
  • Dacia Dokker (16,1 proc.)

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Samochód używany. Raport TUV 2023. Najbardziej awaryjne auta w wieku od 2 do 3 lat - Motofakty

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Weronika
24 grudnia 2022, 0:57, julibu:

co do autotesto to tak. Oni robią oględziny pojazdów. Najlepiej to zerknąć na ich stronkę bo mają kilka pakietów do wyboru

Właśnie będę musiała się zainteresować tematem, bo sama to nic się na tym nie znam :P

b
bicku
18 stycznia, 16:13, Pol:

Dlatego warto kupić trochę starsze auto, ale z pomocą Autotesto - bo wiadomo, nie raz starsze auto to nie pierwszy właściciel, a i Ci potrafią kłamać nt stanu czy wypadków

Ogólnie jak auto to starsze mają lepsze silniki niż te nowe, ale wiadomo przezorny zawsze ubezpieczony, jak są takie opcje jak autotesto to warto korzystać dla własnego spokoju

P
Pol
Dlatego warto kupić trochę starsze auto, ale z pomocą Autotesto - bo wiadomo, nie raz starsze auto to nie pierwszy właściciel, a i Ci potrafią kłamać nt stanu czy wypadków
J
Janula
Dobry jest u nich ten pakiet prestige. Pełna diagnostyka wraz z komputerową i to wszystko w ciągu 2 dni :) Już nie raz sprawdzałem z nimi i wiele razy dałbym się wpuścić sprzedawcy w maliny
j
jaga
24 grudnia 2022, 0:57, julibu:

co do autotesto to tak. Oni robią oględziny pojazdów. Najlepiej to zerknąć na ich stronkę bo mają kilka pakietów do wyboru

no ja tam robiłam, bo się kompletnie nie znam na autach, więc mega pomocne :)

j
julibu
co do autotesto to tak. Oni robią oględziny pojazdów. Najlepiej to zerknąć na ich stronkę bo mają kilka pakietów do wyboru
W
Wit
7 grudnia, 19:06, Pawel:

Hm no niby jestem w tym gronie hehe ale mysle, ze są oczywiscie modele bardziej wrażliwe że tak powiem ale dobry zadbany samochód awaryjnym nigdy nie będzie. Swój kupiłem sprawdzając w nim wszystko co do pierwszego przeglądu. Oczywisćie nie sam, bo guzik się znam, tylko z Autotesto, ale grunt, że dowiedzieliśmy wszystkiego czego trzeba i co właściciel próbował podkoloryzować. Ostatecznie autko wziąłem z rabatem (bo tak po słowach eksperta sprzedawca zapronował hehe) i nie mam zastrzeżeń.

20 grudnia, 1:36, Pobelski:

Czytałem o tej opcji z autotesto. Oni mogą przyjechać na oględziny pojazdu na terenie całej Polski? Jeśli tak, to byłoby cudnie i jutro chwytam za telefon do nich

Też się chętnie dowiem więcej, sporo dobrego o nich słyszałem

P
Pobelski
7 grudnia, 19:06, Pawel:

Hm no niby jestem w tym gronie hehe ale mysle, ze są oczywiscie modele bardziej wrażliwe że tak powiem ale dobry zadbany samochód awaryjnym nigdy nie będzie. Swój kupiłem sprawdzając w nim wszystko co do pierwszego przeglądu. Oczywisćie nie sam, bo guzik się znam, tylko z Autotesto, ale grunt, że dowiedzieliśmy wszystkiego czego trzeba i co właściciel próbował podkoloryzować. Ostatecznie autko wziąłem z rabatem (bo tak po słowach eksperta sprzedawca zapronował hehe) i nie mam zastrzeżeń.

Czytałem o tej opcji z autotesto. Oni mogą przyjechać na oględziny pojazdu na terenie całej Polski? Jeśli tak, to byłoby cudnie i jutro chwytam za telefon do nich

P
Pawel
Hm no niby jestem w tym gronie hehe ale mysle, ze są oczywiscie modele bardziej wrażliwe że tak powiem ale dobry zadbany samochód awaryjnym nigdy nie będzie. Swój kupiłem sprawdzając w nim wszystko co do pierwszego przeglądu. Oczywisćie nie sam, bo guzik się znam, tylko z Autotesto, ale grunt, że dowiedzieliśmy wszystkiego czego trzeba i co właściciel próbował podkoloryzować. Ostatecznie autko wziąłem z rabatem (bo tak po słowach eksperta sprzedawca zapronował hehe) i nie mam zastrzeżeń.
Wróć na gorlice.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie