- Spośród dziewięciu samorządowych beneficjentów projektu miasto będzie najmocniej zaangażowane finansowo. Na realizację zadania w Gorlicach przeznaczymy około dwóch milionów złotych, natomiast koszt budowy wszystkich ścieżek w powiecie wyniesie ponad 3,7 mln złotych - przypomina Jakub Krzyszycha, rzecznik prasowy urzędu miejskiego.
Budowa ścieżek pozwoli na bezpieczne połączenie rowerowe dwóch obiektów wpisanych na listę UNESCO, czyli kościółków w Sękowej i Binarowej. Ścieżki pieszo--rowerowe powstaną także na terenach ościennych gmin: Sękowa (1,3 km), Biecz (12 km) i Gorlice, gmina wiejska (7,1 km).
- U nas ścieżka wiodła będzie drogami gminnymi od granicy Strzeszyna i Klęczan w kierunku Biecza, gdzie połączy się ze ścieżką pieszą nad Ropą i dalej do kościoła w Binarowej. Na trasie będzie można zobaczyć cmentarze wojenne nr 106 i 109 - wylicza Janusz Gubernat, wiceburmistrz Biecza.
Twórcy projektu wytyczyli przebieg tras, sporządzili wykaz właścicieli działek, po których przebiegać będą ścieżki, przedstawili koncepcję budowy obiektów na trasach oraz elementów małej architektury, plan odwodnienia i oświetlenia ścieżek; w opracowaniu znalazły się także opinie zarządców cieków wodnych i dróg odnośnie planów budowy ścieżek rekreacyjnych .
- Na trasach wiodących przez miasto zostaną wybudowane miejsca do odpoczynku z zadaszeniem, które będą swoistymi rowerowymi parkingami, wzdłuż tras, co mniej więcej pięćset metrów będą ławki, ścieżki będą oświetlone - dodaje Krzyszycha.
Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tras, oprócz walorów estetycznych, było zapewnienie maksimum bezpieczeństwa ich przyszłym użytkownikom.
Ścieżki rowerowe w mieście
Trasa A-B rozpoczynała się będzie przy kładce pieszo--jezdnej na Ropie, na wysokości ulicy Okrzei i prowadziła będzie przez teren byłych ogródków działkowych, równolegle do drogi krajowej nr 28, w stronę ławy wiszącej do Parku Miejskiego. Przy ławie trasa A-B się kończy, a bieg rozpoczynają trasy B-C oraz B-D wraz z alternatywną trasą B-D'.
Trasa B-C po przejściu przez ławę wiszącą przez Ropę ścieżka projektowana jest przez teren Parku Miejskiego po aktualnej ścieżce - alejce asfaltowej, w kierunku obiektów sportowych. Po przekroczeniu Sękówki prowadziła będzie przez były plac targowy przy stadionie, ulicą Sportową do ulicy Sienkiewicza. Dalej przez drogę wojewódzką, i za budynkiem Domu Pomocy Społecznej, lewym brzegiem Sękówki biegnie do granic administracyjnych miasta (poniżej Pałacu Długosza w Siarach, ulica Kochanowskiego).
Trasa B-D rozpoczynała się będzie przy ławie wiszącej do parku i poprowadzona będzie lewym brzegiem Ropy w kierunku Zawodzia, koło obiektów Galerii Parkowej z przejazdem pod drogą krajową nr 28 (most na ulicy Parkowej). Na tym odcinku zaprojektowano też trasę alternatywną B-D' - przejście przez drogę krajową nr 28, następnie wzdłuż ekranów dźwiękochłonnych od strony ul. Krasińskiego do ulicy Rzeźniczej i wału przeciwpowodziowego.
Dalej trasa BD prowadziła będzie wałem przeciwpowodziowym, pod mostem na ulicy Mickiewicza, dalej lewym brzegiem Ropy, w kierunku Ropicy Polskiej, do granicy administracyjnej miasta. Trasy poza terenem zurbanizowanym prowadzone są po istniejących naturalnych ciągach pieszych.
Długości poszczególnych tras wynoszą: A-B: 664 m, B-C: 3564 m, B-D: 2343 m, BD': 586 m.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?