Nowoczesne technologie wkroczyły do szkół w regionie tarnowskim
Pomysł projektu "Humine – Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej" narodził się cztery lata temu, kilka tygodni po tym jak wybuchła pandemia koronawirusa. Wówczas szkoły zostały zmuszone do przeprowadzania zdalnej nauki. Huminie miał pomóc placówkom oświatowym w Małopolsce wkroczyć w cyfrową rzeczywistość i dostosować je do zmieniającego się świata.
- Chcieliśmy objąć uczniów wsparciem nie tylko w czasie edukacji zdalnej, ale również później. Cyfryzacja następuje w każdej dziedzinie życia, więc musimy przygotować tych młodych ludzi do wyzwań po to, żeby niezależnie od tego, jakie zawody wybiorą, mieli pakiet kompetencji, które przydadzą się w każdej sytuacji – mówi Marta Malec-Lech, członek Zarządu Województwa Małopolskiego.
Nowoczesny sprzęt i warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców
Szkoły dostały nowoczesny sprzęt, ale na tym się nie skończyło. Były także spotkania i warsztaty dla uczniów i nauczycieli, podczas których pedagodzy mogli dowiedzieć się jak wykorzystywać narzędzia cyfrowe, wirtualną rzeczywistość w edukacji i bezpiecznie poruszać się w internecie. Nie zapomniano także o rodzicach. Im również zaprezentowano plusy świadomego korzystania z nowoczesnych technologii.
- Pokazywaliśmy im, że smartfony, komputery to jest coś, co może sprawić, że będzie nam się łatwiej żyło i uczyło, ale trzeba zachować w tym wszystkim jakiś balans – podkreśla Grzegorz Foltak, dyrektor ds. projektów cyfrowych Stowarzyszenia "Miasta w Internecie".
Ze wsparcia w ramach projektu Humine realizowanego przez Województwo Małopolskie wraz ze Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie” skorzystało blisko 8 tysięcy osób, w tym 60 szkół z regionu tarnowskiego.
Jedną z modelowych placówek był Zespół Szkół Licealnych i Technicznych im. Jana Pawła II w Wojniczu. Pracujący tam nauczyciele z dużym entuzjazmem podeszli do pomysłu korzystania z narzędzi cyfrowych podczas lekcji.
- Dzięki projektowi nie boimy się i wiemy, jak używać komórek czy laptopów podczas zajęć – mówi Anna Kapek, dyrektor Zespół Szkół Licealnych i Technicznych im. Jana Pawła II w Wojniczu.
Podobnie jest zresztą w Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Skrzyszowie, gdzie pedagodzy chodzą ze smartfonami na lekcje, a dzieciom i młodzieży telefony służą do nauki.
- Teraz gdy nauczyciele chcą pod koniec zajęć sprawdzić wiedzę uczniów, ci zamiast karteczek wyciągają smartfony i w ten sposób piszą sprawdzian. Uczniowie bardzo dobrze się czują, ponieważ pracują w środowisku, w którym na co dzień funkcjonują, a nauczyciele mają świetną informację co zapamiętali z lekcji – podkreśla Robert Wadycki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Skrzyszowie.
Humine doczeka się kontynuacji
Choć realizacja projektu Humine dobiegła końca, to już w budżecie województwa zarezerwowano pieniądze na jego kontynuację.
- Skończyła się stara perspektywa jeśli chodzi o finansowanie unijne, więc mamy okres przejściowy. Nie chcemy robić przerwy, więc podjęliśmy decyzję, żeby zabezpieczyć środki na ten cel – zapewnia Marta Malec-Lech.
W planach jest również objęcie projektem większej liczby szkół.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?