Morsowanie w Polsce staje się coraz popularniejsze, nie inaczej jest w Gorlicach. Mekką morsów stał się buniorek na Sękówce

Lech Klimek
Lech Klimek
Morsy cenią sobie taką pogodę
Morsy cenią sobie taką pogodę Lech Klimek
Żadna pogoda im nie straszna, a jeśli jeszcze temperatura powietrza spadnie poniżej zera to czują się jak ryba w wodzie. Gorlickie morsy, czyli miłośnikach zimowego pluskania się w wodzie, tym sezonie mają nową miejscówkę, to buniorek przy ulicy Dolnej na Sękówce. W niedzielny poranek radości z zimowych kąpieli zażywało kilkanaście osób. Każdy może do nich dołączyć, a początkujący zawsze mogą liczyć na fachową pomoc i asekurację przy pierwszych wejściach do wody.

FLESZ - Szalona pogoda da się we znaki

Obecnie w Polsce trwa szał na morsowanie. Znana od pokoleń metoda zanurzenia ciała i krótkotrwała kąpiel w zimnej czy lodowatej wręcz wodzie ma wiele zalet. Dla kogo jest morsowanie? Jak się do niego przygotować? Jak zacząć? Z kim, gdzie i jak morsować? Jakie są zalety morsowania? Jakie są przeciwwskazania? Odpowiadamy na najistotniejsze pytania pytania!

Jak zacząć morsowanie - PORADNIK

Morsowanie to znana od pokoleń krótkotrwała kąpiel w zimnej wodzie jeziora, morza, rzeki albo innego zbiornika. W Polsce praktykowane jest od jesieni do późnej wiosny, w zależności od panujących za oknem temperatur. Na przełomie 2020 i 2021 roku internet zalały zdjęcia osób, które dołączyły do grona morsów. Chyba każdy z nas ma wśród znajomych przynajmniej jedną osobę, która morsuje.

Morsowanie - jak zacząć?

Przede wszystkim warto na początku skonsultować się z lekarzem rodzinnym, by upewnić się, że nie mamy żadnych przeciwwskazań (o tych będzie później). Najważniejszą częścią morsowania jest rozgrzewka – bez niej wejście do zimnej wody jest nie tylko nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. Ćwiczenia rozgrzeją mięśnie i dostarczą organizmowi większą porcję tlenu, co usprawnia proces termoregulacji.

Rozgrzewka przed morsowaniem nie powinna być zbyt intensywna – nie można się podczas niej za mocno zgrzać i spocić, bo wtedy z dużym prawdopodobieństwem morsowanie zakończy się wysoką gorączką, a w skrajnym przypadku zapaleniem płuc bądź szokiem termicznym.

Rozgrzewkę należy rozpocząć w pełnym stroju i stopniowo ściągać kolejne warstwy ubrania, aż do samego stroju kąpielowego. Najlepszy sposób na rozgrzanie się przed morsowaniem to spokojny trucht, przeplatany lekkimi ćwiczeniami: skłonami, przysiadami, wymachami rąk i nóg. Rozgrzewka trwać powinna około 15 do 20 minut. Po zdjęciu ostatniej warstwy odzieży należy od razu wejść do wody.

Można wejść do pasa, do klatki piersiowej czy do szyi. Niektórzy jednak preferują uprzednio ochlapać nieco kark i klatkę piersiową, szczególnie w miejscu serca. Na każdym etapie można przystanąć, a jeżeli z ciałem dzieje się coś złego (gwałtowne skurcze przepony, bardzo szybki, niekontrolowany oddech), to wręcz trzeba się cofnąć.

Zanurzając się, trzeba trzymać ręce nad głową. Przez mokre kończyny będzie uciekać sporo ciepła. Ponadto zanurzenie dłoni sprawi, że będziemy mieli spory problem przy ubieraniu się, ale do tego dojdziemy. W lodowatej wodzie nie można stać w bezruchu. Trzeba być aktywnym, tzn. chodzić, podskakiwać, rozmawiać z innymi. Wówczas organizm zniesie kąpiel zdecydowanie lepiej.

Pierwsza kąpiel nie powinna trwać dłużej niż 30-60 sekund. 30 sekund wystarczy do odpowiedniej reakcji organizmu, będąc bodźcem dla układu nerwowego, a także pobudzi układ krążenia. Z czasem morsowanie można wydłużać, ale i tak nie zaleca się kąpieli dłuższych niż 6 minut, nawet w przypadku doświadczonych morsów.

Dla kogo jest morsowanie?

Morsowanie jest dla każdego, niezależnie od wieku czy kondycji fizycznej. Nie trzeba przesadnie się do niego przygotowywać, choć dobrze widziane są zimne prysznice, które przed pierwszym morsowaniem warto zażywać w domu, stopniowo zmiejszajac temperaturę wody i czas ich trwania. Warto także pamiętać, że morsowanie najbezpieczniejsze jest w grupie, zwłaszcza kiedy dopiero zaczynamy przygodę z tym sportem ekstremalnym.

Występują pewne przeciwwskazania do morsowania, o czym wspominaliśmy wyżej, mówiąc o konieczności konsultacji z lekarzem. Owe przeciwwskazania to przede wszystkim:

  • choroby serca i układu krążenia
  • problemy z ciśnieniem
  • niedoczynność tarczycy
  • choroby związane z nietolerancją zimna
  • schorzenia górnych dróg oddechowych
  • zaburzenia neurologiczne, na przykład padaczka czy borelioza
  • otwarte rany
  • ciąża

Co trzeba ze sobą mieć?

Najważniejsza rzecz w ekwipunku morsa to strój kąpielowy. W przypadku mężczyzn lepiej sprawdzają się obcisłe kąpielówki niż luźne szorty, pod którymi gromadzi się sporo wody. Kobietom poleca się stroje dwuczęściowe, bo taki kostium łatwiej zdjąć kończąc morsowanie. Po wyjściu z lodowatego jeziora każda dodatkowa sekunda spędzona na przebieraniu się w suche rzeczy może być, delikatnie mówiąc, nieprzyjemna.

Pobierz bezpłatną aplikację Nasze Miasto i bądź na bieżąco!

Jak korzystać z aplikacji, by otrzymywać informacje z miasta i powiatu? To proste!
Po wejściu w aplikację w prawym górnym rogu w menu wybierz swoje miasto.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania. Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy zakładkę "koronawirus", w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie