Koronawirus. Dzisiaj z Grecji do Gorlic z praktyk wraca 111 uczniów i ośmiu nauczycieli. Nie będzie kwarantanny! AKTUALIZACJA

Agnieszka Nigbor-Chmura
111 uczniów Zespołu Szkół nr 1, Zespołu Szkół Zawodowych z Biecza i Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego z Bystrej wraca dzisiaj - wraz z ośmioma opiekunami - do Gorlic z praktyk zawodowych z Grecji. Wszyscy mieli spędzić na Peloponezie miesiąc, ale po tym, jak wczoraj świat obiegła wieść, że Grecja zamyka granice w obliczu zagrożenia koronawirusem, w Starostwie Powiatowym zapadła decyzja o sprowadzeniu młodzieży do kraju. Uczniowie z Gorlic wyjeżdżali do Grecji cyklicznie. Ostatnia grupa wyjechała tam w minioną niedzielę, 8 marca, kiedy sytuacja epidemiologiczna w Europie była już bardzo poważna.

FLESZ - Koronawirus - kwarantanna w całej Polsce

Jadwiga Wójtowicz, dyrektorka Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gorlicach najpierw przychylała się do decyzji o umieszczeniu wszystkich wracających z podróży w kwarantannie zbiorowej. Czasu na jej podjęcie nie było zbyt wiele, bo uczniowie z "górki" mają być w Gorlicach, dzisiaj wczesnym popołudniem. Ci z Bystrej i Biecza dotrą do Gorlic drugim autokarem, wieczorem.
- Jeżeli w autokarze nie ma zachorowań, a wycieczkowicze nie mieli bezpośredniego kontaktu z chorymi, sam fakt powrotu z zagranicy nie jest powodem wydania decyzji o kwarantannie. Młodzież objęta zostanie nadzorem epidemiologicznym i po powrocie wróci do domów - komentuje dla nas szefowa gorlickiego sanepidu.

Tym samym uczniowie i nauczyciele zaraz po przyjeździe nie trafią do internatu w Bieczu, gdzie mogliby zostać poddani kwarantannie. To miejsce zostało bowiem już kilka tygodni temu przygotowane na taką ewentualność. Mieli być zabezpieczeni w środki dezynfekujące, firma z którą starostwo podpisało umowę, miała im dostarczać żywność.
Po przyjeździe do Gorlic, wrócą do swoich domów, a rodzice otrzymają informację dotyczące kontaktów, gdyby sytuacja zdrowotna ich dzieci uległa zmianie.

Przypominamy, że o całej sprawie dowiedzieliśmy się od rodzica dziecka, które wraca z Grecji.

- Syn zadzwonił wczoraj przed godziną piętnastą i powiedział, że dostali godzinę na spakowanie swoich rzeczy i powrót - relacjonuje matka.

W czwartek, około godziny 17 autokar wyruszył w drogę powrotną do Gorlic.

Wiemy, że uczniowie z Bystrej i Biecza mieli wyruszyć w podróż wczoraj około godziny 22.

- W sumie wraca 111 uczniów: 60 z ZS nr 1 w Gorlicach, 24 z Zespołu Szkół Zawodowych z Biecza i 29 z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Bystrej, do tego ośmioro nauczycieli-opiekunów - podaje Maria Gubała, starosta powiatu gorlickiego.

O sytuację uczniów dzisiaj rano zapytaliśmy Tadeusza Miktrutę, dyrektora Wydział Edukacji, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu.
Dowiedzieliśmy się, że wczoraj dyrektor rozmawiał z dyrektorami szkół. Podał też, że nad powrotem młodzieży czuwa sanepid, który podejmie stosowne działania.

Na pytanie o to, kto pozwolił na wyjazd młodzieży za granicę w obliczu pandemii koronawirusa usłyszeliśmy tylko: - Proszę nie zadawać mi takich pytań, proszę pytania skierować do dyrektorów .

O słuszność wysłania młodych w obliczu narażenia ich samych, a w konsekwencji ich rodzin zapytaliśmy dyrektora ZS nr 1 Janusza Krycę. - Brałem udział w podejmowaniu tej decyzji i się od niej nie uchylam. Decyzja co do wyjazdu młodzieży do Grecji była konsultowana z wszystkimi służbami, przede wszystkim organem prowadzącym, czyli starostwem i nadzorującym, czyli kuratorium. Wówczas nie było jeszcze zaleceń co do ograniczenia wyjazdów do Grecji, nie można było też pewnych rzeczy przewidzieć. Dodam jeszcze, że 2 marca podczas spotkania informacyjnego z rodzicami uczniów, którzy mieli odbyć praktyki zagraniczne, przedstawiliśmy wszystkie aspekty sprawy i nie spotkaliśmy się z żadną opinią negatywną, co do wyjazdu - mówi dyrektor Zespołu Szkół Nr 1 w Gorlicach.