Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Sękowa. Nieważne czy masz szambo, czy przydomową oczyszczalnię ścieków, musisz mieć umowę na wywóz nieczystości z tych instalacji

Lech Klimek
Lech Klimek
Posiadacze szamb i przydomowych oczyszczalni muszą mieć umowy na wywóz nieczystości
Posiadacze szamb i przydomowych oczyszczalni muszą mieć umowy na wywóz nieczystości archiwum
Każda gmina musi skontrolować czy posiadacze szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków mają podpisane umowy z firmami zajmującymi się opróżnianiem tych urządzeń. To teraz obowiązek i nie wystarczą tylko rachunki za takie usługi. Gdy gmina tego nie zrobi, to może na nią spaść sroga kara pieniężna, może to być pomiędzy 10 a 50 tysięcy złotych.

Dobrym przykładem gminy, gdzie takie działania muszą być prowadzone, jest Sękowa. Jak podaje na swojej stronie internetowej urząd, w 2023 roku będą prowadzone kontrole przez upoważnionych pracowników.

Zmiana przepisów wymusiła kontrole

- Takie są wymogi obecnie obowiązującego prawa - mówi Michał Diduch, sekretarz gminy. - Dlatego chciałbym uczulić mieszkańców gminy, którzy posiadają szamba, czyli zbiorniki bezodpływowe oraz tych z oczyszczalniami przydomowymi, że powinni posiadać umowy zawarte z firmami uprawnionymi do wykonywania takich usług na terenie gminy Sękowa - dodaje.

We wspomnianej gminie, w tej chwili z dobrodziejstw kanalizacji korzysta 910 gospodarstw i oczywiście w nich żadne kontrole nie będą prowadzone.

- Kontrolerzy powinni się pojawić w 267 gospodarstwach, w których zainstalowano przydomowe oczyszczalnie ścieków - wyjaśnia sekretarz. - Do tego dochodzi około 200 gospodarstw, gdzie jeszcze są szamba - dopowiada.

Właściciele nieruchomości w trakcie kontroli są zobowiązani do przedstawienia umowy na opróżnianie zbiorników oraz dowodu potwierdzającego uiszczanie opłat za te usługi. Ważna jest też częstotliwość wywożenia nieczystości. Posiadacze przydomowych oczyszczalni ścieków, muszą również pamiętać o obowiązku pozbywania się osadów ściekowych, oczywiście zgodnie z instrukcją eksploatacji takiej oczyszczalni.

- To musi zostać również odpowiednio udokumentowane – przypomina Michał Diduch. - Trzeba mieć umowę i rachunki za wywóz nieczystości – podkreśla.

Trzy firmy wywożą odpady

Na terenie powiatu największym operatorem tego rodzaju usług jest oczywiście gorlickie Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Obecnie ta firma ma zawarte 719 tego rodzaju indywidualnych umów.

- Oczywiście działamy też na terenie gminy Sękowa i obecnie odbieramy nieczystości płynne na podstawie 174 umów - informuje Janusz Ząbek, prezes firmy.

Kolejny podmiot, który na terenie gminy świadczy takie usługi to Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej w Sękowej. Ta firma ma 49 umów z terenu całej gminy. Jednak jak zaznacza Grzegorz Nosal, dyrektor zakładu, obecnie zaczął się spory ruch związany z podpisywaniem stosownych umów.

Trzecia firma to Tombud z Gorlic i ma teraz tylko jedną podpisaną umowę.

- To nie oznacza, że nie wywoziłem odpadów i nie wystawiałem za te usługi faktur – podkreśla Tomasz Barszcz, szef firmy. - Pewnie w tym roku moi dotychczasowi kontrahenci będą chcieli podpisać umowy, by dostosować się do obowiązującego prawa - dodaje

Właściciele nieruchomości mają obowiązek zgłoszenia zbiornika bezodpływowego na nieczystości płynne (szamba) lub przydomowej oczyszczalni ścieków w urzędzie gminy. Ci, posiadający gospodarstwa rolne, muszą również pamiętać, że niedopuszczalne jest, by ścieki z budynków mieszkalnych były gromadzone lub wywożone wspólnie z gnojowicą lub gnojówką na grunty rolne.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gorlice.naszemiasto.pl Nasze Miasto