Drobnicowiec MS Gorlice coraz bliżej wypłynięcia z warsztatowej stoczni. Model statku jest już niemal na ukończeniu [ZDJĘCIA]

Halina Gajda
Halina Gajda
Model drobnicowca MS Gorlice jest już gotowy w ponad osiemdziesięciu procentach
Model drobnicowca MS Gorlice jest już gotowy w ponad osiemdziesięciu procentach lech klimek
Udostępnij:
Model drobnicowca MS Gorlice rośnie. Może nie w oczach, bo jednak modelarstwo opiera się detalach, których wielkość czasem nie przekracza główki szpilki, ale jednak.

W Stoczni Iwona, jak o swoim warsztacie modelarskim mówi gorliczanin Krzysztof Hollender, model MS Gorlice zajmuje czołowe miejsce. Nic dziwnego, bo drobnicowiec został wykonany w skali jeden do pięćdziesięciu. Wszystkie szczegóły budowy opierają się na oryginalnej dokumentacji.

- Szacuję, że zaawansowanie prac sięga mniej więcej osiemdziesięciu procent – mówi Hollender. - Wszystkie najtrudniejsze elementy są już wykonane, została tak zwana wykończeniówka – dodaje.

Przeszkodą do szybkiego finału są kłopoty z dostępem do prętów mosiężnych potrzebnych do wykonania między innymi barierek czy wysięgników żurawia na rufie. Trzeba jeszcze osadzić mostek kapitański. W jego przypadku też potrzebne są wspomniane pręty.

- Gdyby przeciąć model od rufy do dziobu, zobaczymy taki sam przekrój, jaki widać na planach konstrukcyjnych: położenie ładowni, liczba pokładów, rozkład innych pomieszczeń – chwali się.

Plan jest taki, by po zakończeniu prac, model statku nie został warsztacie, a na swój sposób wypłynął na szerokie wody. Może nie dosłownie, bo chodzi raczej o wyeksponowanie go szerszej publiczności. Coraz węższa jest bowiem grupa tych, którzy statek widzieli na własne oczy, pamiętają, że niegdyś nasze miasto miały swojego morskiego ambasadora. Choć był to drobnicowiec, to jednostka była eksploatowana przez ponad dwie dekady.

- Mam nadzieję, że się to uda – komentuje jeszcze. - Model Gorlic, w przeciwieństwie choćby do żaglowca Victory jest znacznie łatwiejszy do przetransportowania – dodaje.

Głównym projektantem drobnicowca MS Gorlice był inż. Ryszard Kamiński. „Gorlice” były ostatnim, trzecim statkiem serii B49, po jednostkach Grudziądz i Głogów, zbudowanym dla Polskich Linii Oceanicznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

EcoBike

Ecobike X City Cappuccino 28 2022

6 699,00 zł6 199,00 zł-7%
miejsce #3

MBM

MBM E1200 Karios U16 Czarny 27.5 2022

12 599,00 zł
miejsce #4

Indiana

Indiana E4000 Czarny 26 2021

3 499,00 zł
miejsce #5

Torpado

Torpado Era Czarny 28 2022

6 799,00 zł
miejsce #6

Esperia

Esperia Bretagne D18 Czarny 26 2022

4 199,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie